Hon går nedför via Toledo – gästspel på Turteatern 22-23 september

”Rosalinda Sprint gick nedför via Toledo, hon var sen till skräddaren och skulle träffa Marlene Dietrich efteråt. Den senare väntade sig henne om en halvtimme och det gick inte an att komma för sent. Hon skyllde på Camomilla Schultz…”
Så här börjar romanen av Giuseppe Patroni Griffi från 1975, på vilken Arturo Cirillo har baserad sin monolog. Rosalinda Sprint är en femminiello, ett begrepp som sedan 1700-talet har använts i den napolitanska folkkulturen för att beteckna män med feminint utseende och manér.
Rosalinda går ner för Via Toledo, en av de mest berömda gatorna i Neapel, med sina iögonfallande kläder, hårdsminkad och med hår blekt med kamomill. Hon är en prostituerad som dock alltid är på jakt efter den stora kärleken. Djärv och envis, men samtidigt skör och sårbar. Genom sina livsäventyr blir Rosalinda en symbol för kampen om att få vara sig själv, för rätten att älska och motstå sociala begränsningar. Den färgstarka, djärva och orädda teaterversionen av Arturo Cirillo uttrycker till fullo romanens subversiva kraft och gör sitt budskap fortfarande aktuellt; att inte ge efter för sociala påtryckningar och att vara redo att utmana ödet för att förverkliga sin egen kärleksdröm.
Av: Giuseppe Patroni Griffi
Med och i regi av: Arturo Cirillo
Scenografi: Dario Gessati
Kostymdesign: Gianluca Falaschi
Originalmusik: Francesco De Melis
Ljusdesign: Mauro Marasà
Regiassistent: Roberto Capasso
Produktion: MARCHE TEATRO
Översättning: Pär Svensson
Med stöd från Italienska Kulturinstitutet i Stockholm
Foto: Federica Di Benedetto