MADAM
Turteatern / Kärrtorp
Klicka här för att se arrangörens nuvarande evenemang.
Författaren och Flaubert-experten A.S Byatt skrev en gång att karaktären Emma Bovary väcker samma slags sympati hos läsaren som en skadad fågel i käftarna på en katt. Den fladdrar och slår tillbaka utan att någon kan, eller vill, ingripa.
MADAM är koreografen Henriette Pedersen [NO] och dramatikern P. Mercurys [NO] twist på Madame Bovary av Gustav Flaubert. Flauberts Emma drömmer sig bort i romantiska romaner och ger efter för utomäktenskapliga begär. Pedersen och P. Mercurys Madam är sexgalen och använder sex som drog. P. Mercurys text tar obskyra vändningar som skapar ett driv och rytm värdig Flaubert, en version som knappast platsat i den franska skolbänken.
Pedersen har tidigare arbetat med hysteri som historiskt fenomen och diagnos. Detta intresse lade grunden till performancetrilogin Animal Magnetism, 2009–2011. Neurologen Jean-Martin Charcot arbetade på sjukhuset Salpêtrière i Paris och forskade om hysteri. Han trodde att det fanns ett idealiskt sätt att utöva detta, där kvinnan skulle gå igenom fyra olika faser och fysiska stadier. Dessa ritades noggrant upp, kategoriserades och demonstrerades genom veckovisa visningar med allmänheten närvarande. Det sägs att Gustave Flaubert var en av dessa män som kom till Salpêtrière-sjukhuset i Paris för att se utställningarna. Det har skrivits flera böcker om hysteri och Madam Bovary, läser man romanen ur denna synvinkel verkar Emma gå igenom alla fyra faserna under romanens gång. De många fysiska stadierna av hysteri som Charcot kartlagt är återgivna i Madam och utgör en del av grunden för det koreografiska materialet.
Henriette Pedersen har transformerat många genrer genom åren med sin hybrid av teater, bildkonst och dans. Även i detta verk finns ett närmast anarkistiskt trots mot genrens etablerade konventioner. Uttrycket är för fysiskt för att passera som teater, för kaotiskt och brutalt för att koreograferas, och för skolat och genomkomponerat för att vara performance. Det är dock inte första gången hon väljer att slakta en klassiker. Hon har tidigare tagit sig an klassiska verk som Rödluvan och vargen, Svansjön, och nu senast PEER / BITCH – en variant på Peer Gynt som visades på Turteatern våren 2022. Teaterscenen finns till för att låna sådana mästerverk från andra konstformer, och den här gången är det Flaubert som får sota. Detta är en bra resa in i galenskapen.
– Frøydis Århus
Koreograf, regissör: Henriette Pedersen
Medverkande: Håkon Mathias Vassvik, Hildur Kristinsdottir och Josephine Kylén-Collins
Text: Pernille Mercury Lindstad
Ljus: Ane Reiersen
Ljustekniker: Corentin JPM Leven
Ljud: Vilde Ilkama Nupen
Kostym: Solveig Holthe Bygdnes
Scenografi: Olav Ryland Myrtvedt
Dramaturgi: Oda Radoor
Foto: Sveinn Fannar Jóhannsson
Programtext: Frøydis Århus
Videodokumentation: Maja Wilhite-Hannisdal, Corentin JPM Leven
Manusöversättning: Sofia Stenström
Producent: Morten Kippe
Med stöd av: Norsk Kulturfond, Danse- og Teatersentrum, Utenriksdepartementet
Ko-produksjon: Black Box teater, Oslo