Välj datum

moment:22 – till Damaskus

Det här är något för Momentkonnässören, men också en unik bit modern teaterhistoria. Egensinnigt så det förslår.
– SvD

Moment i ett nötskal: spontanistisk klassikermassaker, ruffrockig vibe, ryck mellan geni och ofärdighet och en lekfullhet över fåneriets gräns.
– Aftonbladet


På moments stora scen ligger högar av saker vi brukar använda. Varje hög har ett nummer. Scenografen Åsa Berglund Cowburn berättar att det är stationer. Hon bygger fortfarande på en av dem. I ena hörnet i instrumentstationen sitter Simon Steensland med en mindre orkester. I kontorsstationen sitter producent Birgitta Linder och jobbar med en ansökan. Joel Dannerup sitter i teknikstationen. Andreas Boonstra kommer in och berättar att nu är det dags att fira moments 20-årsjubileum. Varje föreställning är helt unik med en ny hemlig och helt oförberedd gästskådespelare varje gång.

Moments kanske första riktiga publiksuccé, Strindbergs vandringsdrama Till Damaskus ska vi spela och själva moment ska vara huvudperson. Strindbergs pjäs handlar mycket om att hitta sig själv, kanske sin själ. Kommer vi hitta eller lyckas beskriva moments själ under kvällen? Kanske. Vi ska åtminstone försöka. Men inte ensamma. Vi kommer behöva hjälp. I Strindbergs pjäs är det Damen som kommer in i Den Okändes liv och ställer saker på ända. I denna föreställning är det Gästen. Varje föreställning kommer att spelas av en hemlig, helt oförberedd gästartist från moments historia. I skrivande stund har 14 personer tackat ja till det här uppdraget. Det enda de har gemensamt är de alla har stått på moments scen förut. En del väldigt många gånger, en del bara ett fåtal, en del alldeles nyligen, en del för länge sedan. Gästartisten kommer att få alla instruktioner, all text, alla roller, all kostym på plats och tillsammans med Andreas spela alla roller i Strindbergs Till Damaskus. Gästen kan få en instruktion i stil med ”Ta på dig kavajen som hänger där och läs vad som står på lappen i innerfickan”. Gästens replik kan ju mycket väl vara ett stick för bandet och/eller tekniken så det är troligt att allt på scen förändras och att en ny scen börjar efter att kavajrepliken är läst och kanske finns det en annan lapp med nya instruktioner i andra fickan. Varje föreställning kommer alltså bli helt unik och aldrig kunna upprepas. Parallellt med historien om Den Okände och Damen kommer historien om moment berättas. Genom motgångar, framgångar och dagar mittemellan. Från de första stapplande stegen till precis idag. Har du sett många föreställningar på moment så kanske du blir glad av att få återse gamla bekanta i en ny skepnad. Har du aldrig tidigare varit på moment så kommer du på ett inkluderande sätt lära känna oss nu. Helt klart är att du kommer se en föreställning som bara du och de andra som har turen att befinna sig i salongen samma kväll som du kommer att se. Det blir en fest för oss på scen, för er i publiken och naturligtvis för moment. Varje föreställning kommer att avslutas med en premiärskål eftersom varje föreställning både är en premiär och en sista föreställning.


Bakgrund
1 december 2020 fyllde moment 20 år. 
Plan 1 var ett storstilat firande: en jubileumsföreställning och en hejdundrande premiärfest. Coronapandemin gjorde denna plan omöjlig. 
Plan 2 var ett anpassat firande: en mindre, coronaanpassad jubileumsföreställning med begränsad publik och ett mindre firande. Andra vågens kulmen och nya restriktioner som tillät oss att samla max 8 personer gjorde även denna plan omöjlig. 
På den riktiga födelsedagen livestreamades första scenen av vår färdiga jubileumsföreställning följd av ett tal av Andreas Boonstra. Föreställningen lades i malpåse med löfte att återkomma när vår ursprungliga plan om ett storstilat firande utan restriktioner återigen var möjligt. Den tiden är här nu. 
Varmt välkomna till vårt 20 (+ 1,5) -årsfirande!

I moments allra första trycksak – en folder som beskrev den nya konstverksamhet som snart skulle öppna i söderförorten Gubbängen – kunde man läsa följande:

”Behovet att finna nya arbetssätt och utveckla dynamiska kontaktnät fick en grupp professionella konstnärer att våren 2000 bilda moment – en sammanslutning för produktion, experiment och visning av konst, film, teater och musik. Mötet är moments grundpelare.

Vårt första projekt blir ett event en vecka, åtta dagar, mellan den 1-8 december, där olika konstformer exploderar ikapp. Detta blir startskottet för en långsiktig verksamhet.”


I dag, våren 2022, kan vi konstatera att vår målsättning att starta en långsiktig verksamhet har uppfyllts med råge och även om teatern har varit den konstform som dominerat vår verksamhet har vi låtit konstformer explodera ikapp i 21,5 år nu och har för avsikt att fortsätta göra det länge än. Vi på moment är stolta över vår historia men vi är ingen nostalgisk teater. Nuet och framtiden är för oss alltid mer intressant än dåtiden. Så hur firar man en sådan verksamhet utan att fastna i ett nostalgiskt tillbakablickande? Moments svar blir att i vår föreställning dels tillåta oss att se tillbaka på och hylla vår historia, dels se framåt och accentuera nuet, kanske mer än någonsin i såväl form som innehåll och fortsätta låta konstformerna explodera ikapp.
 

Till Damaskus – moment 22

Regi: Josefin Ankarberg
Manus: Andreas Boonstra & August Strindberg
Medverkande: Andreas Boonstra, Åsa Berglund Cowburn, Joel Dannerup, Lisa Grotherus, Ludde Hagberg, Yann Le Nestour, Birgitta Linder, Arvid Pettersson, Simon Steensland + hemliga gäster 
Scenografi & kostym: Åsa Berglund Cowburn
Musik: Simon Steensland
Ljus & teknik: Joel Dannerup

Spelas: 14/5 – 11/6

Köp biljetter
Synpunkter?