Välj datum

GAS

moment:teater / Gubbängen

lör 3 nov 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
tis 6 nov 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
ons 7 nov 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
tor 8 nov 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
ons 14 nov 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
lör 17 nov 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
sön 18 nov 2018 kl 16.00 – AVSLUTAD
tis 20 nov 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
ons 21 nov 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
mån 26 nov 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
tis 27 nov 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
lör 1 dec 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
sön 2 dec 2018 kl 16.00 – AVSLUTAD
ons 5 dec 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
tor 6 dec 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
fre 7 dec 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
mån 10 dec 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
tis 11 dec 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
fre 14 dec 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
lör 15 dec 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
Det här evenemanget avslutades i december 2018.

Klicka här för att se arrangörens nuvarande evenemang.

av Georg Kaiser, regi och bearbetning Andreas Boonstra


På moments stora scen spelas den närmast bortglömda, hundraårsjubilerande pjäsen GAS från 1918 av Georg Kaiser. En pjäs om en katastrof som varnar för en katastrof men som blev helt inaktuell då en verklig katastrof stod för dörren.

Om ni inte känner igen vare sig pjäsnamnet eller författaren så kan det bero på att de är helt bortglömda. Pjäsen hade urpremiär på Volksbühne för hundra år sedan och blev en stor succé. Den spelades flitigt i hela Europa under tiden vi nu känner som mellankrigstiden. ”En ultramodern version av ringens stora tema: guldets förbannelse”, beskrevs den som då. Den handlar om ett gasverk som förser hela världsindustrin med energi och som, trots att alla formler är riktiga, exploderar ungefär 10 minuter in i handlingen. Frågan som ställs åter och åter i resten av pjäsen är om man ska bygga upp verket igen, trots att man vet att det kommer explodera igen, eller om man ska hitta ett annat sätt att leva utan gas. Alltså en pjäs om katastrofer som varnar för katastrofer och som blev inaktuell och bortglömd på grund av riktiga katastrofer.

 

Ludde Hagberg är i sitt spattigaste esse”

”I Gubbängen får vi skratta åt eländet en stund”

”Frågan om framtiden lämnas därmed lika öppen som den nu ligger i våra händer, när vi ser klimatet genrepa inför Ragnarök ihop med kapitalismens nickedockor”

Aftonbladet

 

”teatermusikens mästare, Simon Steensland”

SvD

 

”Rexed har alltid haft en sublim fallenhet för att spela män och hennes direktör är androgyn, kaxig och desperat med ett nervigt, flaxigt rörelsemönster.”

”denna vackra och roliga uppsättning gör inte det förväntade”

”Regissör Andreas Boonstras intelligenta hantering av Georg Kaisers pjäs formar sig till ett expressionistiskt ångestskri över vår prekära belägenhet.”

Expressen

 

”Hade vi lika gärna kunnat tänka kring de ämnena med hjälp av en helt annan pjäs? Ja, jo. Men i så fall hemskt gärna inte utan de geniala knasbollarna Ludde Hagberg, Eva Rexed och Sara Turpin i rollistan.”

DN



Regi och bearbetning: Andreas Boonstra
Medverkande: Eva Rexed, Sara Turpin, Fredric Thurfjell, Ludde Hagberg och Joel Dannerup
Musik: Simon Steensland
Scenografi/kostym: Åsa Berglund Cowburn
Livemusik: Fredric Thurfjell, Lisa Grotherus och Simon Steensland
Teknik och ljus: Joel Dannerup
Producent: Birgitta Linder

Synpunkter?