Välj datum

Independence Day

Turteatern / Kärrtorp

tor 23 aug 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
fre 24 aug 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
lör 25 aug 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
Det här evenemanget avslutades i augusti 2018.

Klicka här för att se arrangörens nuvarande evenemang.

9 oktober 2002: Aileen Wuornos sista ord innan avrättningen: I'd just like to say I'm sailing with the Rock, and I'll be back like Independence Day, with Jesus, June 6. Just like the movie, big mother ship and all. I'll be back.

6 juni 2018: Vi tar en paus i arbetet och går ut på torget i Kärrtorp. Nationaldagsfirande. Fullt med folk och glada aktiviteter. Vi tar en bild med en kanin. Kaninen och Nina kramas. Vi går tillbaka in och fortsätter repetera.

4 juli 1990: Det går ut en varning till alla vita medelålders business-looking män som färdas ensamma på motorvägarna i Florida. Sju män har hittats döda, nakna och brutalt mördade i skogarna längs Highway I-75. It’s a serial killer with a feminine twist. Aileen, en fattig hemlös liftande hora grips för morden. Hon döms till döden. Sex gånger.

A raped woman got executed. And was used for books and movies and shit!

Independence Day är en rasande och poetisk föreställning som upplöser, förgör och frigör teatern och musiken, kronologin och de linjära berättelserna, låter världen veckla ut sig genom att noggrant klippa sönder utan att på nytt sätta samman den igen. Independence Day rör sig i gränslandet mellan teater, dokumentär, ljudkonst och konsert. Föreställningen är skapad av skådespelaren och scenkonstnären Nina Jeppsson och tonsättaren Kent Olofsson. Föreställningen togs delvis fram och repeterades på Turteatern under ett residens tidigare i år.

Urpremiär 23 augusti kl 19
Spelas även 24 och 25 augusti kl 19

Koncept: Nina Jeppsson och Kent Olofsson
Text, regi och skådespeleri: Nina Jeppsson
Musik och ljudscenografi: Kent Olofsson
Produktion: Off Highway, i samarbete med Teatr Weimar
Med stöd av Kulturrådet

Pris: 180 kr (ord.) / 100 kr (student, pensionär)
Biljettkassan och kafét öppnar 1 tim innan föreställningen. Kafét serverar snacks, fika och veg/vegansk soppa från Kärrtorpsfiket MA Baker. Förboka senast några dagar i förväg om du vill äta soppa innan: biljett@turteatern.se. (Soppa, bröd och tillbehör: 95 kr/pers)

 

MER OM FÖRESTÄLLNINGEN
Berättelserna. Frågorna. Otaliga dokumentärer, böcker och spelfilmer har gjorts om Aileen Wuornos. Den mest kända, den Oscarbelönade filmen Monster. Vad är det vi vill veta?

Vi börjar i Ninas fascination för Aileen. Identifikationen. Ett starkt tryck mot den egna huden. Sonic Pressure. Kanske handlar det om raseriet? Kanske en idoldyrkan? Lusten att personifiera den lesbiska hämnande horan. Men också något skörare, ett uppriktigt försök att närma sig Aileen.

Vi fortsätter med ett sökande efter sanningen. Inte svaret på frågan Did she kill those men in self defence or in cold blood? Inte ett försök att bli trovärdig och igenkännbar. Aileen verkar aldrig kunna bli trovärdig. Kanske var det därför ingen kunde höra vad hon sa? Sonic pressure. Kanske är sanningen alltid något vi inte kan känna igen...

I know you guys, you pretape and you clip and stuff...

Vi börjar klippa sönder. Filmerna, intervjuerna, våra egna samtal. Fysikerna har kommit fram till att i verklighetens minsta beståndsdelar är det redan på två sätt samtidigt. Minst. Beroende på hur vi betraktar. Beroende på vilka frågor vi ställer. Vi är på jakt efter platsen mellan, bortom orden. Tystnaden, gränsen till vad vi inte vill veta. Att öppna oss för världen istället för att konsumera världen.

Yeah thanks a lot! 2019 a rock is supposed to hit you anyhow. You’re all gonna get nucked!
 

OM DE MEDVERKANDE
Nina Jeppsson är skådespelare och scenkonstnär. Utbildad på skådespelarprogrammet, Stockholm dramatiska högskola. Hon har arbetat som skådespelare på bl. a Göteborgs Stadsteater, Riksteatern och ung scen/öst. Grundare av scenkonstföreningen Off Highway, det queer-feministiska performance-kollektivet TIR och aktionsteatern Jordbro Stadsteater – en manifestation för det gemensamma och en aktion mot privatiseringar och gentrifiering. Har skrivit/skapat ett flertal scenkonstverk, däribland Att öva på våldtäkt, VI ÄR SKIT – Stoppa rivningen av Jordbro Kulturhus! och TIR vs. Män som grupp – fall på knä käraste och kyss jorden. Flera verk har visats internationellt i Turkiet, Portugal, Marocko, Danmark och på Kuba.

Kent Olofsson är en tonsättare med en omfattande konstnärlig produktion, han har komponerat närmare 200 verk som spänner över ett brett fält av genrer, ensembletyper och sammanhang: orkester, kammarmusik, elektroakustiskt, vokalt, rockmusik och samarbeten med konstnärer inom olika områden. Hans musik är flitigt framförd, även internationellt och han har tilldelats en rad prestigefyllda kompositionspriser. Hans arbete de senaste åren har varit fokuserat på experimentella musikdramatiska verk och han samarbetar med den uppmärksammade teatergruppen Teatr Weimar. Deras föreställningar har fått stor uppmärksamhet också internationellt med föreställningar som Hamlet II: Exit Ghost, A Language at War and Arrival Cities: Hanoi, den sistnämnda för vietnamesiska instrument, kammarensemble, video och elektronik.

Off Highway är en ideell förening vars syfte är att bedriva högkvalitativ, experimentell och tvärkonstnärlig scenkonst som utgår ifrån verkliga behov i ett ojämlikt samhälle. Föreningen består av professionella konstnärer med olika bakgrund vars gemensamma målsättning är att utveckla metoder för att lösa upp koloniserande gränsdragningar, färdigpaketerade idéer och identiteter. Genom scenkonsten vill vi skapa utrymme för de möten och konflikter, den poesi och osäkerhet, som marknaden tränger bort.

Synpunkter?