Välj datum

Fyrverkerier av Dalia Taha & Palestinska perspektiv i samtida dramatik

Amfi presenterar den palestinska dramatikern Dalia Taha och hennes pjäs Fyrverkerier (Al’ab Nariyaf, 2015) i översättning av Balsam Karam. Pjäsen framförs som en iscensatt läsning med efterföljande samtal med Nadia Jebril och gäster om palestinska perspektiv i litteraturen.

Datum: 30 och 31 augusti
Alla biljettintäkter går oavkortat till Läkare Utan Gränsers arbete i Gaza. 

Schema

13.00 Café och bokbord öppnar
13.30-15.00 Läsning av Fyrverkerier
15.00-16.00 Nadia Jebril i samtal med Balsam Karam om palestinska perspektiv i samtida dramatik och poesi. Under lördagens samtal medverkar även Lina Rydén Reynols.
16.00-18.00 Café och bokbord håller öppet

På plats finns även nätbokhandeln Sumud, med bokbord som erbjuder ett kurerat urval av böcker om Palestina och relaterade ämnen. Mat finns att köpa under dagen i cafét.

Arrangemanget är ett samarbete mellan Amfi, Hägerstensåsens Medborgarhus och ABF Stockholm. Arrangemanget görs ideellt i syfte att ge uppmärksamhet åt palestinska perspektiv på scen och i litteraturen. Alla biljettintäkter samt intäkter på matförsäljning i caféet går oavkortat till Läkare Utan Gränsers arbete i Gaza.

___________________________________________________________________________ 

Amfi är en plattform för ny dramatik som vill utveckla scenkonsten genom språket. I samarbete med de scener vi gästar, verkar vi för en kontinuerlig diskussion kring ny dramatik och dess betydelse för att utveckla scenkonsten i dialog med vår omvärld. Läs mer om Amfi på amfiplay.se 

Dalia Taha är en palestinsk poet, dramatiker och lärare född 1986 i Berlin, som växte upp i Ramallah, Palestina. Efter sin examen i dramatik från Brown University har hon publicerat två diktsamlingar och en roman med titeln Arrafu l-Sawad’ (The Black Fortune Teller) 2007. Hon har skrivit flera pjäser, som Hunger: a Musical (2018), There is no one Between you and me (2016) och Keffiyeh/Made in China (2012) som turnerat över Västbanken och satts upp vid Royal Court Theatre och The Flemish Royal Theatre. Taha lever och verkar i Ramallah och undervisar vid Birzeit och Al-Quds Bard Universitet. Hon medverkade i decembers nummer av 20-tal med essän den sista sidan och hennes kommande bok O, World Come Now väntas under 2025. Tahas dramatik är sedan 2024 representerad i Sverige av Colombine förlag och Karams översättning är gjord efter en engelsk översättning av Clem Naylor.

Balsam Karam, född 1983, är författare och lärare på masterprogrammet i Litterär gestaltning vid Göteborgs universitet. Hon debuterade 2018 med den kritikerhyllade romanen Händelsehorisonten och blev 2021 Augustprisnominerad för sin andra roman Singulariteten. För Amfi har hon skrivit Förlustens rumtid som spelades på Accelerator 2020. Hösten 2025 kommer hennes tredje roman Mörk materia. Balsam Karam som översatt Tahas pjäs under 2024, har som författare och vittne sedan hösten 2023 outtröttligt delat och kommenterat de bilder Gazas journalister skickat ut i världen som en fackla. Hon kommer medverka under Göteborgs bokmässa i samtal med dramatikern Dalia Taha som gästar bokmässan.

Nadia Jebril, (f. 1982) är en svensk-palestinsk journalist, och en uppskattad programledare i radio och tv. Hon har lett program som Kvällspasset och Karlavagen i P4, samt Verkligheten i P3. Sedan 2021 arbetar hon på Dagens Nyheter.  

Lina Rydén Reynols (f. 1983) är författare och förläggare. Hon debuterade 2019 med den uppmärksammade Läs mina läppar som nominerades till Borås Tidnings debutantpris. 2022 kom den kritikerrosade Använd dem som du vill. Hon arbetar även som förläggare, - tidigare på Bokförlaget Tranan, och idag som skönlitterär förläggare på Albert Bonniers Förlag, där hon är särskilt ansvarig för poesiutgivningen.

Siham Shurufa är skådespelare med palestinskt och egyptiskt ursprung. Hon har arbetat på scener som Dramaten, Scenkonst Sörmland och Folkteatern i Gävleborg. På TV har vi kunnat se henne i Allt jag inte minns av Jonas Hassen Khemiris roman, regisserad av Beata Gårdeler, Agatha Christies Hjerson och LEA. Bland teaterproduktionerna kan nämnas Ett dockhem på Scenkonst Sörmland där hon spelade Nora och Lars Noréns Solitaire på Dramaten i regi av Sofia Jupither. Under hösten är Siham aktuell i flera film och tv-produktioner.  

Nina Rashid är skådespelare och just nu aktuell på Unga Klara i Romeo & Julia. Nina har en bakgrund inom spoken word och har på Unga Klara medverkat i produktioner som bl a X och Girls Will Make You Blush samt Kungligaste Teatern och Mary Page Marlowe på Dramaten.  

Mattias Lech är verksam som regissör och skådespelare på både institutionsteatrar och i det fria fältet i Norden. Han är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö och Stockholms Dramatiska Högskola och har turnerat internationellt med konstnärer som Marina Abramovic (SRB/US), Sidney Leoni (FR/BE), Szyber/Reich (SE), Lisa Lie (NO) och det isländska Vesturport. Med koreografen Lisen Ellard har han gjort föreställningen Döden (för Ung Scen Norr 2017) turnerat internationellt under flera år och gästat Uppsala Stadsteater. Deras senaste verk Funeral hade premiär på Dansens Hus våren 2020.

Robert Hannouch är utbildad vid Musikalakademien i Umeå och The Royal Academy of Music i London. Bland hans scenmeriter finns musikalen Broken Wings (Theatre Royal Haymarket, 2018) på West End och När vi träffade varann (Riksteatern, 2018) och Don’t Look Away (The Pleasance, London, 2019). Han har varit verksam på Folkteatern Gävleborg och på Teater Västernorrland där han medverkat i bland annat Next to Normal (2023).

Saga Gärde, är frilansande regissör. Hon arbetar med scenkonst, film och dokumentära processer. Hon är utbildad på Stockholms dramatiska teaterhögskola i dokumentärfilm och hennes master vid Teaterhögskolan i Malmö tar sin utgångspunkt i begreppet 'composed theatre'. Hon har gästat skilda scener som Backa Teater och Kulturhuset Stadsteatern och gjort platsspecifika verk för Malmö konsthall och Drottningholms slottsteater. Hennes senaste uppsättning Glömskans arkiv (2023), med libretto av Athena Farrokhzad och Felicia Mulinari, ett oratorium av Tebogo Monnaktgotla på Malmö Konsthall väckte stor uppmärksamhet och omnämndes i Aftonbladet som ’en poetisk och musikalisk sensation’.

Köp biljetter
Synpunkter?