NÄRHETEN: JONATHAN STARR - NOTICING ELSEWHERE, REZA MIRABI/SABA ALIZADEH/KHALED ABDOU - LANGUAGE OF THE BIRDS & ÉVA MAG/JENNY PALÉN - KAKFLICKORNA
Utomhus i Sickla, samlingsplats meddelas i mail till biljettköpare / Sickla



Tre verk spelas i en följd: NOTICING ELSEWHERE av Jonathan Starr, LANGUAGE OF THE BIRDS av Reza Mirabi, Saba Alizadeh & Khaled Abdou & KAKFLICKORNA av Éva Mag & Jenny Palén.
Noticing Elsewhere är en guidad vandrings- och lyssnarpraktik i grupp. Tillsammans går vi i tystnad medan vi lyssnar på ett ljudlandskap. Vi uppmärksammar allt omkring oss och dem vi går med, och upptäcker små ögonblick vi annars kanske hade missat.
Vi zoomar in och ser de allra minsta detaljerna. Vi zoomar ut och låter landskapet bära oss.
Vandringen är en känslig och meditativ förbindelse med vår omgivning, och ett förslag till nya sätt att vara tillsammans med andra.
Ljudlandskapet, skapat med fältinspelningar från den väg vi kommer att gå, vägleder våra blickar — både nära och långt bort.
Det erbjuds som en varsam puff att lägga märke till vad som rör sig, och vad som står stilla, vad som är verkligt, och vad som är inbillat, att uppmärksamma var vi är — och var vi också skulle kunna vara.
Koncept och ljud: Jonathan Starr
Mitt namn är Jonathan Starr, och jag är en frilansande tvärdisciplinär konstnär som främst arbetar med rörelse och ljud. Min praktik fokuserar på undersökning, iakttagelse och interaktion. Jag utforskar dans och koreografi i det som redan finns omkring oss, genom att zooma in på små detaljer och omgestalta dem. Jag undersöker hur vi ser, rör oss och låter i relation till vår omgivning — och betraktar allt detta som dans. Jag kommer ursprungligen från Storbritannien, men är sedan 2019 baserad i Sverige, där jag arbetar som dansare, koreograf och kompositör.
------
LANGUAGE OF THE BIRDS
It all started when I heard a field recording from 1987:
the last Moho bird, now extinct, singing for a mate that will never come.
That call felt so familiar. It opened a memory —
a poem I learned as a child: The Conference of the Birds,
a 12th-century Sufi text in which all the birds of the world
set out in search of wisdom in a collapsing world.
That poem has just not let me go for the past three years.
What began as a childhood story has become a critical guide —
a way of sitting with the question:
How do we respond to a collapsing world?
Language of the Birds is not a performance.
It is a gathering, a process, a way of listening.
It lives in movement, sound, and flicker —
in that subtle space where myth and memory meet crisis.
Real and current stories from Gaza, New Delhi, Tehran, and the Nicobar Islands —
stories of people relearning the language of birds —
intersect with personal experiences of loss, survival, and transformation.
In a time when the word love feels utterly out of place,
this work is a desperate attempt to insist on it,
to commit to whatever is still left of it.
And maybe — probably — we will fail.
But that will not stop us from attempting.
We will not compromise.
Because what else can we do,
but our part?
Reza Mirabi är en konstnär som arbetar i skärningspunkten mellan koreografi, ekologi och lyssnande. Förankrad i tron att varje plats, varelse och material bär på sin egen berättelse, utforskar hans praktik former av lyssnande som kan stämma in oss på dessa mer-än-mänskliga narrativ. Med en bakgrund i socio-politiska och ekologiska projekt över Europa och SWANA-regionen, har Mirabi en kandidatexamen i fri konst från University of Mumbai (2012) och en masterexamen från DAS Choreography i Amsterdam (2021).
Saba Alizadeh är kompositör, kamancheh-virtuos och ljudkonstnär vars arbete rör sig mellan iransk klassisk musik och experimentella ljudpraktiker. Genom att behandla ljud som ett objekt väver han samman traditionella instrument med no-input mixers, modulära synthesizers och arkivinspelningar från fält. Han är utbildad i Experimental Sound Practices vid CalArts, och hans verk utforskar personliga och politiska dimensioner genom elektroakustiska lager och improvisation. Alizadeh har uppträtt internationellt, samarbetat med artister som Hossein Alizadeh och Nour Ensemble, och komponerat för prisbelönta animationer. Han är även grundare av Noise Works, en plattform för experimentell ljudkonst i Teheran, samt en prisad fotograf vars serie Light & Soil har ställts ut globalt.
Khaled Abdou är regenerativ jordbrukare och slagverkare vars arbete rör sig mellan odling och improvisation. Baserad i Bensafrim, Portugal, grundade han Albustan — en levande trädgård för säsongsgrönsaker och jordcentrerade odlingsmetoder. Hans praktiska tillvägagångssätt inom agroekologi är format av många års erfarenhet från landsbygds- och förortslandskap i Afrika, Asien och Europa. Vid sidan av sitt arbete med jorden spelar Khaled tombek och darbuka, där rytm ses som en intuitiv förlängning av lyssnandet — där kompostens, andningens och slagets cykler överlappar i praktik snarare än föreställning
------
Eva är ormen i paradiset påbörjad 2016 är en serie verk bestående av skulptur, scenografi och performance, skrivna och framförda av Éva Mag och Jenny Palén. Dom bygger en visuellt tillfredsställande, dockskåpsliknande miljö, där dom iscensätter två vuxna kvinnor – båda vid namn Eva. De interagerar med varandra och med den givna scenografin för att undersöka frågor kring makt och kön.
För Närheten Festival gör Mag och Palén performancet Kakflickorna där dom fördjupar sig i glädjen av att ge.
Éva Mag, född 1979, och Jenny Palén, född 1982, är båda baserade i Stockholm och tog sin MFA från Kungl. Konsthögskolan 2015. De arbetar båda med performance, skulptur och installation.
Three pieces are performed next after each other: NOTICING ELSEWHERE by Jonathan Starr, LANGUAGE OF THE BIRDS by Reza Mirabi, Saba Alizadeh & Khaled Abdou & KAKFLICKORNA by Éva Mag & Jenny Palén.
'Noticing Elsewhere is a guided group walking and listening practice. As a group we walk in silence while listening to a soundscape. We notice all that is around us and who we are walking with, discovering little moments we might have otherwise missed.
We zoom in and notice the smallest details.
We zoom out and let the landscape hold us.
The walk is a sensitive and meditative engagement with our surroundings, and a suggestion for new ways of being with others.
Made with field recordings from the route we will walk, the soundscape guides our eyes close and far. It is offered as a gentle nudge to notice what is moving, and what is not, what is real, and what is imagined, to notice the where, and notice the elsewhere.
Concept and sound: Jonathan Starr'
'My name is Jonathan Starr, and I am a freelance multidisciplinary artist working primarily with movement and sound. I practice with a focus on investigation, observation, and interaction. I explore dance and choreography in what already exists around us, zooming in on small details and reframing them. I examine how we look, move, and sound in relation to our surroundings, considering all of it as dance.
Originally from the UK, I have been based in Sweden since 2019, working as a dancer, choreographer, and composer.'
------
LANGUAGE OF THE BIRDS
It all started when I heard a field recording from 1987:
the last Moho bird, now extinct, singing for a mate that will never come.
That call felt so familiar. It opened a memory —
a poem I learned as a child: The Conference of the Birds,
a 12th-century Sufi text in which all the birds of the world
set out in search of wisdom in a collapsing world.
That poem has just not let me go for the past three years.
What began as a childhood story has become a critical guide —
a way of sitting with the question:
How do we respond to a collapsing world?
Language of the Birds is not a performance.
It is a gathering, a process, a way of listening.
It lives in movement, sound, and flicker —
in that subtle space where myth and memory meet crisis.
Real and current stories from Gaza, New Delhi, Tehran, and the Nicobar Islands —
stories of people relearning the language of birds —
intersect with personal experiences of loss, survival, and transformation.
In a time when the word love feels utterly out of place,
this work is a desperate attempt to insist on it,
to commit to whatever is still left of it.
And maybe — probably — we will fail.
But that will not stop us from attempting.
We will not compromise.
Because what else can we do,
but our part?
Reza Mirabi is an artist working at the intersection of choreography, ecology, and listening. Rooted in the belief that every place, being, and material carries its own story, his practice investigates forms of listening that can attune us to these more-than-human narratives. With a background in socio-political and ecological projects across Europe and the SWANA region, Mirabi holds a BA in Fine Arts from the University of Mumbai (2012) and an MA from DAS Choreography in Amsterdam (2021).
Saba Alizadeh is a composer, Kamancheh virtuoso, and sound artist whose work moves between Iranian classical music and experimental sonic practices. Treating sound as an object, he weaves traditional instrumentation with no-input mixers, modular synthesizers, and archival field recordings. A graduate of Experimental Sound Practices at CalArts, his work explores personal and political dimensions through electroacoustic layering and improvisation. Alizadeh has performed internationally, collaborated with artists such as Hossein Alizadeh and Nour Ensemble, and composed for award-winning animations. He is also the founder of Noise Works, a platform for experimental sound in Tehran, and an acclaimed photographer whose series Light & Soil has exhibited globally.
Khaled Abdou is a regenerative farmer and percussionist whose work moves between cultivation and improvisation. Based in Bensafrim, Portugal, he founded Albustan—a vibrant garden for seasonal vegetables, and soil-centered farming practices. His hands-on approach to agroecology is informed by years of experience across rural and peri-urban landscapes in Africa, Asia, and Europe. Alongside his work with the land, Khaled plays tombek and darbuka, approaching rhythm as an intuitive extension of listening—where cycles of compost, breath, and beat overlap in practice rather than performance.
------
Eva är ormen i paradiset (Eva is the Serpent in Paradise), begun in 2016, is a series of works consisting of sculpture, scenography, and performance, written and performed by Éva Mag and Jenny Palén. They create a visually satisfying, dollhouse-like environment in which they stage two adult women – both named Eva. The characters interact with each other and with the given scenography to explore questions of power and gender.
For the Närheten Festival, Mag and Palén present the performance Kakflickorna (The Cake Girls), where they delve into the joy of giving.
Éva Mag, born in 1979, and Jenny Palén, born in 1982, are both based in Stockholm and received their MFAs from the Royal Institute of Art in 2015. They both work with performance, sculpture, and installation.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
NÄRHETEN – En festival för konst, närhet och gemenskap
Hökarängen & Sickla | 30–31 augusti 2025
NÄRHETEN är ett tvådagars konstinitiativ där konstnärer och publik möts i vardagliga rum som lägenheter, tvättstugor och parker — för att tillsammans utforska närhet, gemenskap och konstnärliga praktiker.
Läs mer på www.narheten.com