Välj datum

Spelmansmusik på Åsen: Marcus Price & Isak Hedtjärn

Hägerstensåsens medborgarhus / Hägersten

Vi är glada att med skivbolaget Supertraditional få presentera en fortsättning på konsertserien Spelmansmusik på Åsen! Under fyra vårkvällar öppnar vi upp stora salen för konserter med spelmän av alla dess sorter. Musiker med traditionen som grund, nyfikenheten som kompass och folkmusiken som sin heta älskare. Enkelt, skickligt och jättebra musik utlovas. Varmt välkommen till ett gemensamt vardagsrum där folkmusiken får växa och rota sig rakt in i Stockholmarnas hjärta.

Sista kvällen bjuder på en oförglömlig upplevelse med Jan Johanssons jazzarrangemang av traditionella folkvisor och Marcus Prices samplers, sequencers och trummaskiner.
 

När Jan Johanssons klassiska album Jazz på svenska släpptes för snart sextio år sedan var jazzarrangemangen av traditionella folkvisor något som aldrig tidigare hörts, inte i sådan koncentrerad form i alla fall. Något årtionde senare sågs skivan som det mest självklara svenska musikaliska uttrycket. Nu plockar Marcus Price upp tråden med albumet Beats på svenska där han kopplar samman gånglåtar och polskor med utforskande, utomjordiska elektroniska beats.

 

När Marcus Price klev in på Sveriges hiphopscen för snart ett kvartssekel sedan var det som en fjärdedel av den nyskapande kvartetten Fattaru. Sedan dess hans musikaliska bana kantats av allt från brännvinsmarinerad bass music under aliaset Basutbudet, elektroniska klubbhits med vapendragaren Carli, tillbakalutad futuristisk hiphop som del av sextetten Safe House Staff, samt ett oräkneligt antal remixer, produktioner och gästinhopp. Men nu är det som om Price stannat upp för att utforska svenska landskap med överblick från yttre rymden, med nya plattan Beats på svenska.

Beats på svenska är på en och samma gång rotad i den rika svenska folkmusikens mylla samtidigt som den på något vis är besläktad med det utforskande av universum som pågår vid rymdbasen Esrange i Norrbotten. Price reser bakåt i tid, hittar ljud som ekat mellan berg och dalar, på sjöar och öar, där boskap betat och folk stretat.

Med samplers, sequencers och trummaskiner har han gjort en 540-graderssväng och stakat ut en riktning som ingen med rötterna i svensk hiphop riktigt riktat blicken mot tidigare. Även om instrumenten är elektroniska är anslaget helt och hållet besjälat, och resultatet inget mindre än magiskt, från öppningsspåret Förhälsning till det sista, medryckande och manande spåret Vallåt.
 

 

Köp biljetter
Synpunkter?