Välj datum

FÖRVANDLINGSLEKEN

Teater Giljotin / Vasastan

lör 7 okt 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
tis 10 okt 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
fre 13 okt 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
lör 14 okt 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
sön 15 okt 2023 kl 16.00 – AVSLUTAD
ons 18 okt 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
tor 19 okt 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
fre 20 okt 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
lör 21 okt 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
tis 24 okt 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
ons 25 okt 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
tor 26 okt 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
tis 31 okt 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
ons 1 nov 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
tor 2 nov 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
fre 3 nov 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
ons 8 nov 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
tor 9 nov 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
fre 10 nov 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
lör 11 nov 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
fre 17 nov 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
lör 18 nov 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
sön 19 nov 2023 kl 16.00 – AVSLUTAD
tor 23 nov 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
fre 24 nov 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
lör 25 nov 2023 kl 19.00 – AVSLUTAD
sön 26 nov 2023 kl 16.00 – AVSLUTAD
Det här evenemanget avslutades i november 2023.

Klicka här för att se arrangörens nuvarande evenemang.

Nyskriven pjäs av Inger Edelfeldt och Kia Berglund med Andrea Edwards och Anneli Martini! FÖRVANDLINGSLEKEN

När ”måste” ett barn sluta kräva upprättelse av sin förälder??

Hur är det för en mor att försöka välkomna och stötta ett medelålders barn som ständigt anklagar henne för sitt själslidande?

Här har vi två personer som sitter fast i ett slags konfliktmaskineri, en mekanik där båda vill att den andra ska ändra sin syn på relationen och livet. Varsin strategi: att stuva undan det smärtfyllda (Modern) eller att hålla fast i det och kräva sanning och upprättelse (Dottern). Men samma längtan - kan den uppfyllas? Och vems sanning ska gälla? Är det anklagande barnets sanning och den ljusglimtsökande ”positiva” moderns sanning kanske lika giltiga?

Sant är att båda lider och vill komma nära varann - men inte offra den egna bilden av verkligheten.

Ursprungsidé hos oss: kan man samtidigt förstå - solidarisera sig med - både den svåra modern och det svåra barnet? Se hela dyaden, inte skapa polarisering, eller idealisering (av den uppoffrande modern eller av det upproriska barnet).

Vad vi mer och mer såg under arbetet med idén var just ”konflikt-maskineriet” - hur plågsamt, trångt och tvångsmässigt det kan bli. Båda parterna i pjäsen vill att den andra ska förvandla sig, båda upplever att de själva ständigt gör om sig för att passa eller blidka eller nå den andra.Dottern hotar att vända sin vrede mot sig själv. Modern blir förtvivlad.

Men så händer något oväntat; en helt annan, överväldigande och icke förhandlingsbar förvandling som kan få strategier att krascha…. eller?

Regi: Kia Berglund

Scenografi och kostym: Youlian Tabakov

Musik: Rikard Borggård

Ljus: Emil Olsson

Med stöd av Stockholms Stad, Kulturrådet och Region Stockholm

Synpunkter?