Välj datum

Cuteness Overload

Köp biljetter
100 kr – 180 kr

Bagarmossens Folkets hus / Bagarmossen

fre 1 feb kl 19.00 – AVSLUTAD
sön 3 feb kl 19.00 – AVSLUTAD

Cuteness overload hade urpremiär på Kulturhuset Stockholms stadsteater 2018 och åker nu på en liten turné. Första stoppet: Bagarmossens Folkets hus! 1 & 3 februari 2019

Föreställningen använder sig av gullighet som en projektionsyta för att undersöka makt, blick, subjekt och objekt. Föreställningen dyker djupt ner i det gulliga, det som kategoriseras som extremt, på gränsen till, FÖR gulligt och undersöker när gullighet slår över och blir äckligt, motbjudande, tomt eller voyeuristiskt.

Gullighet kan beskrivas som en affektiv genre som i likhet med pornografi och skräckfilm påverkar oss kroppsligt. Cuteness overload är en föreställning som utforskar kroppsligheter, verbala uttryck, begär och den radikala potentialen i gullighet.

Av: Lisen Rosell, Nadja Hjorton, Anna Efraimsson
Scenografi, kostym, ljus och mask: Daniel Åkerström Steen P
roducent: Frida Tiger Foto: Märta Thisner och Adina Fohlin
Produktion: ÖFA-kollektivet Produktionsresidens: Riksteatern

Med stöd av Kulturförvaltningen Stockholm stad, MDT
Åldersgräns: 15 år

PRESS:

“groteskt och motbjudande och väldigt roligt. Ett kroppsligt iscensättande av en riktigt intelligent analys av läget.” /Jenny Aschenbrenner, ETC

“jag får tillsammans med Rosell och Hjorton en mycket skojig och ryslig lektion i den sköra hinnan mellan omsorg och övergrepp, mellan det intagande och det manipulativa.” /Maria Edström, Expressen

“Händelserna är oavbrutet intressanta, enkla och komplexa. Utsattheten på eggen mellan intimitet och exploatering kräver aktörernas fullkomliga tillit till situationen och varandras kroppshantering. Fint att den tryggheten får tid att skapas och delas.” /Amelie Björck, Aftonbladet

MEDVERKANDE BIOS:

Nadja Hjorton arbetar med dans och koreografi i olika sammanhang. Hon var senast aktuell med solot MILF på MDT och medskapare till Grottbjörnens folk på Turteatern. Nadjas verk har presenterats på scener och festivaler runt om i Sverige och i Europa bland annat på MDT, Dansens hus, Parkteatern, Sommerszene i Salzburg, Kunstencentrum BUDA i Kortrijk, Reykjavik dance festival och Batard festival in Brussels. Nadja är även medlem i ÖFA-kollektivet.

Lisen Rosell är skådespelare som rör sig mellan teater och koreografi. Hon var senast aktuell i Unga Turs föreställning BETWEEN och medskapare till Grottbjörnens folk på Turteatern. Lisen är en del av ÖFA-kollektivet och har satt upp föreställningar på b la Uppsala Stadsteater och ZebraDans. Hon har även arbetat på b la Unga Klara, MDT och Stockholms stadsteater Skärholmen.

Daniel Åkerström Steen är scenograf, kostym- och ljusdesigner och stylist baserad i Stockholm. De senaste 15 åren har han arbetat för olika institutionsteatrar i Sverige och Norge och har en utbildning i scenografi från Stockholms Konstnärliga Högskola. Han har länge varit en del av det kreativa teamet bakom artisten och låtskrivaren Min stora sorg.

Anna Efraimsson arbetar med dans och koreografi i olika roller på institutioner och frilans, i Sverige och utomlands. Nu spenderar hon mest tid på DOCH Dans och Cirkushögskolan där hon är lektor i koreografi och prefekt för institutionen för dans. Tidigare har Anna arbetat med bl a The Blob som anordnade Stockholm Cat Video Festival som sålde slut biljetterna på ett nafs och gav ett sällan skådat pressuppbåd.

 

Kommentera gärna! Vill du nå Kulturbiljetter så hör istället av dig på 08-50 25 40 80 eller info@kulturbiljetter.se

Synpunkter?