Välj datum

DANSMÄSSAN 2018 PRESENTERAR --> ELLEN SÖDERHULT & PHILIP BERLIN

SCENKONSTMUSEET / Östermalm

tis 13 nov 2018 kl 19.00 – AVSLUTAD
Det här evenemanget avslutades i november 2018.

DANSMÄSSAN 2018 BJUDER IN TILL EN HELKVÄLL PÅ SCENKONSTMUSEET!

ELLEN SÖDERHULT
HOW TO DO THINGS WITH ROMANCE: a prologue 
KL. 19.00 - 19.40

PAUS

PHILIP BERLIN
ROUGH POTENTIALS - UNPLUGGED
KL.20.10 - 21.00

 

SCEN: Scenkonstmuseet
Sibyllegatan 2
(T) Östermalmstorg
LÄNGD: 2 tim inkl. paus

SE PROGRAMMET FÖR HELA DANSMÄSSAN PÅ DANSCENTRUMSTOCKHOLM.SE

ALLA BILJETTER TILL ÅRETS DANSMÄSSA KAN BOKAS/KÖPAS HÄR VIA KULTURBILJETTER.SE


ELLEN SÖDERHULT
HOW TO DO THINGS WITH ROMANCE: a prologue 

As a notion romance holds a spectra of feelings such as passion, affinity, affection, tenderness, empathy, compassion and devotion. But romance is also a socio-cultural construction. 13 dancers and two drummers throw themselves into an experiment in which ballet becomes a team sport and notions of romance are re-interpreted. The piece is inspired by the portrayal of love stories and athletic feats in the male-dominated industry of Hollywood films, where women are often objectified and represented as bearers of meaning rather than makers of meaning. Whether in the movies, ballet or music videos, romance is mired in stereotypes and norms that produce and re-produce specific desires and dreams. Taking its cue from the etymological root of dance and ballet, “ballein”, to throw, How to do things with Romance willfully throws itself off balance and casts aside conventional ideas of romance, in order to re-purpose and perform it anew. Welcome to a riot grrrl-influenced, sporty punk ballet!

Dancing by: Hannah Krebbs, Lisen Pousette, Oda Brekke, Elise Sjöberg, Lisa Schåman, Ellen Söderhult, Klara Sjöblom, Klara Utke Acs, Anna-Maria Ertl, Tiia Kasurinen, Ida Arenius, Michelle Persson and Lydia Östberg Diakité. 
Choreography: Ellen Söderhult 
On drums: Cissi Efraimsson and Emilie Brandt. 
Costume design-embroideries: Chloe Chignell. 
Thanks to coach: Anna Grip. 
Supported by: Kulturrådet, Nordisk Kulturfond, Kulturkontakt Nord, Kulturfonden Sverige Finland, Stockholms Stad and Ålands Kulturdelegation.
Pictures by Sophia Hogman photography. 
https://ellensoderhult.wordpress.com/
 

PHILIP BERLIN
ROUGH POTENTIALS - UNPLUGGED

Rough Potentials Rough Potentials Rough Potentials Rough Potentials Rough Potentials. 
I den tid då varorna blivit estetiserade, konsumtionen erotisk, och politiken spektakulär, vad vill då koreografi föreslå? 
Kanske >>förslösande<< av sensibilitet, overksamhet, oordning, dans, extas, och varaktig närhet? 
Kanske överflöd och slöseri i icke-konsumistisk mening? 
Ett förslösande som öppnar sig mot overksamhetens lyx, att vänja ögonen vid ro, långvarighet och långsamhet. 
Att bli dansad genom aktiviteter som kommer ur tät diskontinuitet och låg regularitet. 
Att desorienteras och samtidigt uppslukas av ett intensivt stegrande auditivt landskap, jämte en konstant rumslig utbredning. 
Gränslöst behov av >>förslösning<< bortom senkapitalismens kommodifiering som behandlas med eftertryck, allvar och omsorg. 
Det vill säga att förbrukas bortom förstörelse i vilket det >>överflödiga<< kan ta plats.

Titeln Rough Potentials är en term hämtad från matematiken. 
Termen hänvisar till hur en diskontinuerlig potential påverkar rörelse och aktivitet i rum.

Koncept & koreografi: Philip Berlin. 
Dans & koreografi: Ulrika Berg Louise Perming.
Musik: Vladislav Delay. 
Ljusdesign: Maria Ros Palmklint. 
Tillverkningsteknik: Johannes Fäst. 
Producent: Patricia Vázquez Iruretagoyena. 
Projektet möjliggörs med generöst stöd från: Kulturrådet, Konstnärsnämnden & Region Örebro Län.

Philip Berlin är baserad i Stockholm och arbetar inom dans och koreografifältet. 
De senaste åren har Philip samarbetat med bland andra Cristina Caprioli, Gisèle
Vienne, Louise Dahl och är tillsammans med Ulrika Berg initiativtagare till SUNDAY
RUN_UP. Philip har tidigare visat egna arbeten på Moderna Museet Stockholm, MDT och
Théâtre de la Ville Paris. Han har även arbetat med Ballet de Lorraine och dansat i
verk av bl.a Maria La Ribot, William Forsythe, Merce Cunningham och Mathilde Monnier.

 


OM
DANSMÄSSAN 2018

I år klädd i lite nya kläder likt en hybrid mellan dansfestival och mässa!
utsträckt till fler dagar och på väg in i nya former. En mässa som vill vara en plats för dans från Sverige, för personer som vill verka i centrum av periferin, eller i huvudstadens täta svängrum, för det snåriga poetiska, för dem som huserar i subkulturella kollektiva och urbana miljöer, för institutionella plattformar eller små högfrekventa kooperativ.

Efter ett open call från Danscentrum Stockholm valdes 29stycken konstnärer/verksamheter ut för att visa sitt arbete under årets mässa. I urvalsprocessen ställde sig gruppen frågor som; vilka är? Svensk danskonst i dag, Hur speglar sig Sveriges dansliv bland ansökningarna och hur kan vi nå ut så att fler känner sig inbjudna, manade att söka och nyfikna att delta!  

Vi är stolta över att i år både kunna visa ett antal hela föreställningar och en mängd utdrag under vår utbudsdag. Dessutom inrymmer årets program även en samtalsplattform med Teaterförbundet, ett gediget seminarium om konstnärlig forskning av och med doch/skh och weld,  ett samtal med personerna bakom #tystdansa, ett lunch-talk på Mdt med utgångspunkt i dans-producentens arbete ett filmprogram tillsammans med Screendance och tillsammans med Cullbergbaletten arrangerar vi en brakfest för alla!

Vår önskan är att denna årliga mötesplats skall få växa in i vår konstforms diskurs och ge fler möjlighet att röra om i den svenska dansmassan!!
VÄLKOMNA VÄLKOMNA VÄLKOMNA VÄLKOMNA!!

Dansmässan 2018 produceras av Anja Arnquist och Danscentrum Stockholm, med stöd av Kulturrådet, Stockholm stad, Stockholm läns landsting och Konstnärsnämnden.
 

Synpunkter?